کد مطلب:224163 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

شهادت امام رضا به سم بوده
با توجه به سلسله احادیث و اخبار برای مورخین منصف و مطلع و فرقه امامیه جای شك نیست كه امام علی بن موسی را به سم شهید نمودند.

احادیث نبوی و اخبار علوی و ائمه طاهرین و تواریخ معتبر و صحیح همه متفق بر این موضوع هستند [1] .

ابن امیر الحاج در شرح میمه ابی فراس و شیخ فتونی در منظومه وسوسی و ابن شهر آشوب در مناقب ص 422 ج 2 و آیت الله سید بحرالعلوم در رساله موالید الائمه و اكثر شعراء بزرگ



[ صفحه 111]



موثق در اشعار خود تأیید كرده اند كه امام هشتم را به سم شهید نمودند - [2] .

از مورخین عامه خزرجی درخلاصة تهذیب الكمال ص 235 می نویسد: قال مات مسموما به طوس. ابن حجر در تهذیب التهذیب ص 388 ج 7 می نویسد در سناباد طوس به آب انار او را مسموم كردند.

سمعانی در انساب نیز همین را آورده است.

یعقوبی در تاریخ خود نوشته علی بن هشام اناری به آن حضرت داد كه مسموم بود و بدان رحلت كرد [3] .

فقط طبری و ابن اثیر و ابی الفدا این سه نفر نوشته اند آن حضرت انگور زیاد خورد تا درگذشت و این سه از یك مأخذ اقتباس سند كرده و قول واحد است زیرا كامل ابن اثیر كه مختصر تاریخ طبری است با اخباری كه در خزائن بنی عباس از وقایع به دست آورد و تاریخ ابوالفداء ملخص كامل است به اضافه كه سنین وقایع را نقل كرده و از آن گذشته قول طبری در این جا حجت نیست در برابر اخبار و احادیث قبل از او كه به تواتر نقل شده كه امام را مسموم نمودند آن هم اخباری مانند شیخ مفید و شیخ صدوق كه مورد اعتماد خود آن ها نیز بود از این گذشته سلسله اسنادی كه طبری از آن ها روایت كرده اكثر مجعول و سست و نحیف است در حالی كه روایات امامیه در این باره مانند سایر مطالب تاریخی و احكام هر یك مورد اعتماد و حجت و توثیق می باشد با روایتی كه در وسائل الشیعه نقل شده [4] .

افراد نادرست و مریض القلب كه حقد و حسد و رذیلت دارند گفتارشان نحیف و از روی شهوت است بر عكس آن هائی كه در مكتب ولایت تربیت شده اند و روی مبانی صحیح با خوف از خدا سخن می گویند و می نویسند:

مقام مردان حق غیر از پر خوری است و زیان گوئی چه جای مقام شامخ ولایت آن هم حضرت ثامن الائمه كه انگور زیاد میل كند و از كثرت انگور یا انار فجأه نماید نعوذ بالله از این



[ صفحه 112]



سخنان. گروهی از ابن اثیر به نقل طبری نوشته اند مانند مختصر تاریخ العرب [5] در حالی كه همین شخص در همین كتاب شیخ مفید را به بزرگواری و اعتماد توثیق نموده و احترام به احادیث او گذاشته [6] و اضافه می كند در حاشیه همین كتاب تردید خود را در قبول قول طبری می نویسد.

باری آن چه كه مورد اتفاق موثقین و محدثین است و مبتنی بر قول پیغمبر و امام است این است كه امام رضا را مسموم كردند و ما دلایل تاریخی آن را درباره مأمون نوشتیم؟


[1] شيخ صدوق در عيون الاخبار ص 354 و امالي ص 39 و شيخ مفيد در ارشاد و شيخ طبرسي در اعلام الوري و سيد جزايري در انوار نعمانيه ص 25 فتال در روضة الواعظين ص 197 كفعمي در جدول مصباح - سيد هاشم بحراني در مدينة المعاجز ص 92 و معالم الزلفي ص 99 و بسياري ديگر از محدثين مانند شيخ حر عاملي در مزار وسايل و غيره.

[2] به نقل وفات الرضا (ع) آقاي سيد عبدالرضا مقرم ص 53.

[3] يافعمي در مرآت الجنان ص 12 ج 2 - شذرات ابن عمار ص 6 ج 2

تاريخ يعقوبي ص 180 ج 3 - تهذيب التهذيب ص 388 ج 7 تهذيب الكمال ص 235 - صواعق ص 122 مطالب السؤل ص 87 نورالابصار ص 145 فصول المهمه ص 277.

[4] وسايل الشيعه ص 263 ج 3 چاپ عين الدوله.

[5] مختصر تاريخ العرب ص 230.

[6] مختصر تاريخ العرب ص 266.